Ik weet niet of je bekend bent met programmeren dus als ik iets roep wat niet klopt of wat je al weet corrigeer me dan maar.
Het maakt niet uit op welk platform je een programma schrijft. Een programma kan in principe draaien op elk OS systeem.
Wat je nodig hebt om een programma te laten draaien op een OS (zoals Windows of MacOsX) zijn API's waarmee je de code compileert naar het OS.
X-Plane is geschreven in Carbon/C ++ en is daarna gecompileerd naar x32 bits Windows.
Dat is een groot nadeel want met 32bits kan het programma een beperkt Virtual adress space reserveren op de HD. Als X-Plane traag werkt dan heeft meer RAM en VRAM dan ook geen zin. Het ligt dan meestal aan het geheugen van de harde schijf dat al maximaal in bezit is (al zet je er 1Tb schijf in dan nog krijgt X-Plane op een Windows PC maar maximaal 2/3 Gb en op een Mac max 3,5 Gb) En dat is gewoon te weinig omdat X-Plane met Open GL werkt.
Voordeel van Open GL is dat het sneller is als dit toegekende geheugen van de schijf voldoende is.
Nadeel is dat als het geheugen niet voldoende is het traag wordt. Erg traag!
De enige oplossing die ze hebben om X-Plane goed te laten draaien is om het te migreren naar 64bits en voor de Mac ObjectiveC - Cocoa the gebruiken.
Ik heb op het developers blog gelezen dat programmeurs hier ook opmerking over maken.
http://developer.x-plane.com/2011/12/ba ... or-memory/
Nadeel is dan wel dat ook alle plugins omgezet moeten worden naar 64bits.
Als X-Plane echt toekomstvisie heeft dan MOETEN ze dit pad in gaan slaan. Het is beter om de hele kerstboom af te tuigen en opnieuw op te tuigen.
In dit opzicht is X-Plane 10 dan ook echt een mislukking.