Dank allen voor jullie reacties!
Pfff...! Er komt nogal wat voorbij aan kennis van FS hier. Ik valt, zie ik, nog een hele hoop te leren
Even "een klein beetje voorgeschiedenis" in een notendop:
Ik ben al een tijd Fs-fan. Begonnen met de allereerste poligoon-versie overgestapt op Fs5 en daarna op Fs9 (FS-2004).
Deze laatste was tot vorig jaar mijn grote liefde want hij was niet kapot te krijgen. Je kon hem bij wijze van spreken op diskette (of usb stick) zetten en hij draaide ook op de Pc van de buurman.
Natuurlijk ook niet te vergeten waren de heerlijke Add-ons zoals FS-Navigator en Enviro. Deze werkte perfect en gewoon altijd. Fs-Nav is blijkbaar écht niet meer terug te vinden voor FSX, jammer. Enviro (programmaatje met backround chatter) is met een paar trucjes wel weer naast FSX te gebruiken. Gelukkig heb ik daar altijd een kopietje van bewaard.
Terug naar de dag van vandaag:
Vorig jaar december heb ik FSX als kerstcadeau gekregen, geïnstalleerd op mijn vorige Pc en (huilen geblazen). Bijna dan.
Deze sim is toch een stukkie zwaarder dan zijn voorganger. Zodoende werd ik gewezen op een aanbieding voor een upgrade van mijn Pc (zie bovenstaande specificaties). Deze componenten heb ik toen laten inbouwen en ik ben er zeer tevreden over.
Hoe kan het ook anders, het schijnt een hele snelle jongen te zijn.
Gaandeweg heb ik natuurlijk een en ander over FSX voorbij zien komen en kreeg de koorts mij weer goed te pakken. Ik ben, zoals ik eerder al meldde fanatiek aan de gang gegaan met het "tweaken" van FSX. Maar hoe meer ik las hoe tegenstrijdiger en vager de adviezen leken te worden.
Bojote beweert het een en Nick weer iets anders dit wordt weer tegengesproken als je de "Bijbel" doorneemt en "Froogle" denkt er weer het zijne van.
Ook de NVidia Inspector heeft mij weinig positiefs kunnen laten zien. Buiten een onscherp beeld maar (toegegeven) een toename in het aantal FPS.
Tevens blijk (mijn nieuwe FSX) ook alweer voorbij gestreefd te worden door de Steam-Edition en Prepar3D.
Ik heb het met FlipS al even over DX-10 gehad. Na een en ander na te hebben gelezen dit uitgeprobeerd met een zeer grote belasting voor mijn GPU tot gevolg. Ik ben nog even bezig om hier de oorzaak van te vinden. Mocht ik erachter zijn laat ik dat hier wel even weten.
Het Tweaken heb ik even gelaten voor wat het was maar ik denk dat FlipS gelijk heeft en er ergens iets dwars zit in mijn FSX configuratie. Ik kwam bijvoorbeeld gisteren een scenery tegen die ik "even" was vergeten maar wel conflicten bleek te hebben met andere gebieden.
Aangezien ik een leek ben op FS-gebied maak ik daarom graag gebruik van jullie kennis en ervaring.
Mijn FSX is nu niet getweaked. Buiten het bekende 4096 en Lod-raduis=6.500000 verhaal.
Ik heb me zitten vastbijten in de termen Jobsheduler, BufferPools, AffinityMask en RejectThreshold.
Om met de eerste te beginnen is het handig om te weten hoeveel "Cores" mijn Pc heeft. Wanneer ik Ctrl-Alt-Delete kies en kijk naar de Broncontrole zie ik er 8 (0 t/m 7).
Ook is het blijkbaar van belang te weten of mijn Pc gebruik maakt van Hyperthreading. Dit laatste is inderdaad zo.
Het getal achter AffinityMask is afhankelijk van het aantal Cores (=Processoren?). Ik las dat, wanneer je er 4 hebt je het getal 12 moet gebruiken maar wanneer je een 8-Core pc hebt moet dit 84 worden.
Ik dach het mezelf makkelijk te maken door een hier te kijken:
http://www.gatwick-fsg.org.uk/affinitym ... m=utilties
Ik kom dan uit op een getal van 21844

. Mooi hoor, maar ik kan dat even niet rijmen met de 12 of 84 waar ik zoveel over lees. Mij is het verschil tussen een "Core een een "Physical-Core) niet duidelijk. Ik vind het leuk om te expirimenteren maar dan wil ik wel graag weten hoe men aan al deze waarden komt en welke er nu echt op mijn Pc van toepassing is.
Zo ook de term RejectThreshold. Ik ben zeker niet te lui om te lezen en heb me ook daar in verdiept maar als leek zie ik door de bomen het bos niet meer.
Frame-rates zijn ook iets ongrijpbaars lijkt het. Waar de een zweert bij het "locken" van het aantal FSP op 30 verteld de ander dat juist "unlimited" het beste resultaat geeft.
Een normaal persoon ervaart niet meer dan 20 FPS, ik 25

dus staar ik mij daar niet blind op.
Waar mij het wel om gaat ik dat ik mijn Pc gebalanceert belast. Voor een Pc is het aantal FPS wel belangrijk.
Dan heb je natuurlijk ook nog de "Framrate-limmiters" etcetera

.
Tot slot: Ik heb zeker een snel systeem en ben daar ook heel tevreden mee. Ik ben zelf ICT-er maar het Tweaken van Fs is weer een ander verhaal. Dit laat ik daarom ook graag over aan de experts. In ieder geval wil ik me graag goed laten voorlichten. Vandaar ook dat ik bij Dutchfs terecht kwam.
Ik hou me aanbevolen voor jullie Tips en maak graag gebruik van de hier aanwezige kennis

.
Groetjes en alvast een goed weekend!
Ticon65