harddisk cache

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator FSX

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
herman
Instructor
Instructor

harddisk cache

Bericht door herman »

In de handleiding van NL2000v4 wordt o.a. gesproken over een harddisk cache van 16 of 32 MB in verband met het laden van de textures. Waar kan ik zien of mijn harddisk daaraan voldoet. Internet en ons forum gaf geen info daarover. (Windows7 64 bit FSX Accel.,i5 CPU750@2.67 GHz, 4GB Ram)
Herman
michielsweb
Senior Controller
Senior Controller

Re: harddisk cache

Bericht door michielsweb »

herman schreef:In de handleiding van NL2000v4 wordt o.a. gesproken over een harddisk cache van 16 of 32 MB in verband met het laden van de textures. Waar kan ik zien of mijn harddisk daaraan voldoet. Internet en ons forum gaf geen info daarover. (Windows7 64 bit FSX Accel.,i5 CPU750@2.67 GHz, 4GB Ram)
Herman

welke hardeschijf zit erin? :)
rechter muisknop op deze computer. > eigenschappen > hardware > schijfen, als het op een ssd staat hoef je geen zorgen te maken.
anders even de hdd naam opgoogleen :) / posten hier :)
FlipS
Site Admin
Site Admin

Bericht door FlipS »

Nog eenvoudiger: Nl2000 gewoon downloaden. Als het niet goed is, meldt de pc dat wel en dan kun je nog altijd kijken of je de cache kunt vergroten.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
herman
Instructor
Instructor

Bericht door herman »

Michiel: WDC WD 10EARS-00Y5B1 ATA,. FlipS: NL2000v4 staat eral op. De scherpte van de textures valt nog wat tegen,althans ze worden vrij traag geladen, vandaar de vraag van het aantal MB's van de harddisk.
Herman
FlipS
Site Admin
Site Admin

Bericht door FlipS »

De snelheid van het laden hangt van de hardware en enkele instellingen af. Doorgaans is de HDD geen bottleneck tijdens het vliegen maar jouw exemplaar is niet de snelste (de cache is 64 MB dus daar zit geen probleem maar de leessnelheid kan wat krap zijn). Wel zul je met een snellere HDD of SSD merken dat je vliegtuig sneller klaar staat bij het openen van een vlucht.
De snelheid van het RAM geheugen is van belang. Verder moet de cpu genoeg tijd krijgen om textures door te geven; alle textures gaan door de cpu. Als je de Target Frame Rate te hoog zet, moet de cpu prioriteit aan de frame rate geven en blijft er te weinig tijd over voor het laden van textures.
Ook de instelling voor Fiber_Frame_Time_Fraction in FSX.cfg of Prepar3D.cfg heeft invloed; de default waarde is 0.33. Verkleinen geeft een hogere frame rate maar meer problemen met het laden van textures. Een hogere waarde net andersom.
Een wat oudere pc zal altijd problemen hebben met nieuwe sceneries. Desnoods zou je enkele settings in de display instellingen kunnen verlagen.

Scherpte hangt ook van enkele factoren af. In Settings > Display moet je de gewenste resolutie voor de textures instellen. Voor NL2000 is dat 1 meter. Voor o.a. ORBX textures kleiner.
De textures worden met verschillende resoluties weergegeven naar gelang de afstand vanuit het vliegtuig. Met Lod_Radius (in FSX.cfg of Prepar3D.cfg) kun je de afstand waarop textures in de hoogste resolutie worden weergegeven, vergroten. Default is 4.5; bij een hogere waarde dan 6.5 zul je veel Out of Memory errors krijgen. Bij elke wijziging van de settings, wordt Lod_Radius weer terug gezet naar 4.5.
Maar als je pc niet snel genoeg is, kunnen textures met lage resolutie niet snel genoeg vervangen worden door textures met hoge resolutie. De Lod_Radius komt dan onbedoeld dichtbij! Met vliegtuigen die snelheden halen tot 200 kts heb ik, vliegend op 1500 ft, een prachtig beeld. Gaat het vliegtuig sneller, dan verdwijnen eerst bomen en gebouwen en daarna kan de ground texture volkomen wazig worden. Boven 400 kts is dat bij mij zeker het geval.
Met de meeste vliegtuigen die ik heb, kan de pc het laden van textures maar net goed trekken. Verhogen van de Lod_radius heeft bij mij meestal geen zin omdat mijn pc daar niet snel genoeg voor is. Ik heb Lod_Radius dus maar weer terug gezet naar de default waarde.
Probeer dus wat er gebeurt zodat duidelijk wordt waar bij jou de bottleneck zit.
herman
Instructor
Instructor

Bericht door herman »

Dank je voor je snelle reactie. Ik ga verder met afstellen en laat je binnenkort weten.
Herman
herman
Instructor
Instructor

Bericht door herman »

Dag FlipS, nog even: de door jou genoemde file: Fiber_Frame_Time_Fraction in FSX.cfg of Prepar3D.cfg heeft invloed; de default waarde is 0.33. Verkleinen geeft een hogere frame rate maar meer problemen met het laden van textures. Een hogere waarde net andersom. Ik kan dit bestand niet terugvinden in mijn FSX.cfg. Moet ik die er soms inzetten ?(onder "main"?)
Herman
FlipS
Site Admin
Site Admin

Bericht door FlipS »

Het is geen bestand maar een regel in FSX.cfg. Ik neem aan dat je dat configuratiebestand weet te vinden: C:\\Gebruikers\[jouw naam]\AppData\Roaming\Microsoft\FSX. Je kunt dit bestand openen met het kladblok (na openen kladblok kies je rechtsonder: Alle bestanden). Dan kun je de genoemde regel vinden en aanpassen.
Welk programma heb je: de oude FSX ('boxed version') of Steam Edition? Want als je de oude versie hebt, kan het helpen om FSX.cfg te tweaken.
herman
Instructor
Instructor

Bericht door herman »

De regel staat niet in mijn FSX.cfg. Ik heb FSX Gold edition met Accelleration Pack. Ben al aan het tweaken geweest en enkele zaken aangepast. Ook de sliders iets teruggebracht naar links. Framerates naar 20 gelimiteerd. Het gaat er wat beter uitzien. Boven bevolkte gebieden nog wat stutters.
FlipS
Site Admin
Site Admin

Bericht door FlipS »

Je hebt dezelfde versie als ik zodat ik in elk geval weet waar we over praten. Ik ben er niet zeker van of de regel FIBER_FRAME_TIME_FRACTION=0.33 al in FSX.cfg staat. Ik heb al zolang geleden getweaked dat ik dat niet meer weet. Maar als de regel er niet in staat, kun je die onder [MAIN] toevoegen en dan kun je experimenteren zoals je wilt.
Ik veronderstel dat FSX de default waarde 0.33 kiest als de regel ontbreekt in FSX.cfg.

Met de oude boxed version zijn de belangrijkste tweaks die je altijd moet toevoegen:
[JOBSCHEDULER]
Affinitymask=..
Het getal dat je op de plaats van de puntjes moet invullen, hangt af van de cpu van je pc:
Quad core zonder Hyper Threading: 14
idem met Hyper threading: 84
Met meer of minder cores wordt het getal weer anders. Als deze regel nog niet in het FSX.cfg staat en de cpu is geen quad core, zou je dat even moeten laten weten en dan zoek ik het juiste getal op.

[GRAPHICS]
HIGHMEMFIX=1

Er zijn meer tweaks maar deze twee hebben het grootste effect. Als deze regels in je FSX.cfg staan, ben je wat dat betreft klaar.

Boven bomen zul je weinig problemen hebben; dat is reden dat ORBX FTX Pacific Fjords mijn favoriete scenery is: bijna geen gebouwen. Boven London (ORBX FTX England) zakt de frame rate bij mij tot onder 10 en bij sommige vliegtuigen krijg ik al een OOM voor ik helemaal over London gevlogen ben, met andere vliegtuigen kan ik een paar keer heen en weer voor die fout optreedt. Blijft dus altijd moeilijk.
Je moet dus een voor jou bevredigend compromis zoeken. Als ik steeds over London wil vliegen, zal ik de sliders die de dichtheid en detaillering van 3D-objecten bepalen, moeten terugzetten. Maar omdat ik liever in de Canadese fjorden vlieg, hoef ik geen rekening te houden met OOMs en ook de frame rate blijft prettig hoog zodat ik alle sliders geheel naar rechts kan houden met TEXTURE_MAX_LOAD=4096.
herman
Instructor
Instructor

Bericht door herman »

FlipS, ik heb een quad core, maar weet niet waarvoor hyper threading staat of waar ik dat kan vinden. Mijn computerkennis is wat dat betreft gering. Wat zou ik eventueel moeten invullen?
Herman
FlipS
Site Admin
Site Admin

Bericht door FlipS »

Er zijn verschillende manieren om er achter te komen of hyper threading (HTT) actief is. De eenvoudigste is om rechtsonder op de taakbalk te klikken met de rechter muisknop. Je krijgt dan een menu waarin je Taakbeheer kunt openen. Dan kies je het tabblad 'Prestaties' en dan kijk je naar het aantal grafiekjes ('geschiedenis') rechts van het blokje 'CPU-gebruik'. Staan er bij een quad core vier grafiekjes, dan is HTT niet actief; staan er acht grafiekjes dan wel. In het eerste geval wordt het getal dus 14, in het tweede 84.
Bij HTT wordt gesproken van 4 fysieke cores en 4 virtuele (of 'logische') cores. Maar die 8 cores kunnen alleen benut worden als het programma daarvoor geschreven is, en dat is met FSX niet het geval. Voor zover ik weet blijven de prestaties voor FSX gelijk als HTT actief is maar niet gebruikt wordt; alle capaciteit zou dan naar de 4 fysieke cores gaan.

Los hiervan is het interessant om deze grafiekjes eens te bekijken als je aan het flight simmen bent. In FSX lukt dat alleen als dat programma niet in Full Screen mode draait. Als je een tweede beeldscherm hebt, kun je Taakbeheer naar dat tweede scherm slepen (ook dan alleen als FSX niet in Full Screen mode draait).
Als de regel 'Affinitymask=..' niet in FSX.cfg staat, zul je zien dat core 0 (in de digitale wereld begint tellen bij 0 dus dat is de eerste core) voor 100% belast is en de andere cores nagenoeg niet. Met 'Affinitymask=14/84' is er weinig activiteit in core 0 (namelijk alleen Windows), core 1 wordt voor bijna 100% belast (met de 'engine' van FSX) en de cores 2 en 3 worden vermoedelijk voor circa 60-70% belast (met de grafische processen van FSX). Samen dus aanmerkelijk meer dan alleen in core 0.

FSX in core 0 en de grafische processen in de cores 1, 2 en 3 heeft geen zin omdat 2 cores de grafische processen goed aankunnen zodat 3 cores voor de grafische processen niets meer oplevert, terwijl FSX core 0 dan moet delen met Windows waardoor de prestaties als geheel juist minder worden.

Ik hoop dat deze korte uitleg je helpt iets van de achtergrond te begrijpen!
herman
Instructor
Instructor

Bericht door herman »

Al je raadgevingen opgevolgd. Scherpte van de textures verbeterd alhoewel ze (nog)niet vloeiend laden en zich stutters voordoen bij een fps zeer variërend van 8 tot 30, ook boven landelijk gebied. Blijf experimenteren. Het processorgebruik ligt tussen 88/100%. Fiber-Frame-Time-Fraction heb ik op 0.33 staan. Kan ik daar nog wat mee doen en hoe kan ik met het cijfertje goochelen? Maar we gaan de goede kant op.
FlipS
Site Admin
Site Admin

Bericht door FlipS »

Ik zou FIBER_FRAME_TIME_FRACTION=0.5 eens proberen. Als het werkt zoals het zou moeten werken, krijg je dan een lagere frame rate maar minder problemen met de grafics. Als het een vooruitgang is, kun je 0.6 nog eens proberen; is het per saldo een verslechtering, dan zet je 0.33 terug. Of je gaat nog eens naar de andere kant met bijvoorbeeld 0.25.
Zelf ben ik in FSX na enig experimenteren weer terug gekomen op 0.33 maar het hangt zowel van je hardware als van de grootte van je add-ons af wat het beste resultaat geeft.

Wat ook leerzaam is, is een vlucht met een langzaam vliegtuig, bijvoorbeeld de default Piper J-3 Cub. Als de scenery er dan mooier uitziet dan met een snel vliegtuig, is dat een aanwijzing dat je pc het laden van de scenery niet kan bijsloffen. In dat geval moet je de display settings wat omlaag zetten of FIBER_FRAME_TIME_FRACTION op 0.33 of groter kiezen. Als de scenery met een langzaam vliegtuig niet mooier is, dan kun je proberen de settings hoger te zetten of FIBER_FRAME_TIME_FRACTION kleiner dan 0.33.
herman
Instructor
Instructor

Bericht door herman »

Fibre_Frame_Time.... op 0.50 en met Piper Cub over landelijke gebieden,incl.dorpen, op 1600 ft geen stutters meer en met wat gestoei met de sliders redelijke scherpe en vloeiende opbouw van de textures. Dus uit de buurt blijven van de Randstad. Wat ik eigenlijk mis is de funktie van FS9 de instelling" extended terrain textures".
Wanneer ik die in FS9 uitschakel, krijg ik een snellere texture opbouw dichterbij. Nu is dat practisch onder het vliegtuig. Maar wellicht kan ik nog wat meer "rommelen". Dank nogmaals voor je uitgebreide en snelle hulp.
Plaats reactie