MCDU flightplan maar dan IFR vliegen zonder ATC
Moderator: Moderator-groep
-
- Senior Controller
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 10 okt 2013, 23:17
MCDU flightplan maar dan IFR vliegen zonder ATC
Hello Simmers,
Als mijn vluchtplan in de MCDU van de A320 gereed is dan wil ik IFR kunnen vliegen. Dat wil ik zonder tussenkomst van ATC P3D doen. Echter, ik moet toch een vluchtplan in Prepar maken van A naar B en dan in IFR zetten. Maar mijn eigen vluchtplan moet prefaleren. Dus ook geen koerswijzigingen van de ATC accepteren. Eigenlijk helemaal niets van ATC willen horen.
Soms sta ik al gereed om weg te gaan en dan geeft de ATC op dat het IFR is. Kun je niet weg. Ja, alles overnieuw doen dan.
Kent iemand de truc? Dan hoor ik dat graag.
Flightlevel 1000.
Als mijn vluchtplan in de MCDU van de A320 gereed is dan wil ik IFR kunnen vliegen. Dat wil ik zonder tussenkomst van ATC P3D doen. Echter, ik moet toch een vluchtplan in Prepar maken van A naar B en dan in IFR zetten. Maar mijn eigen vluchtplan moet prefaleren. Dus ook geen koerswijzigingen van de ATC accepteren. Eigenlijk helemaal niets van ATC willen horen.
Soms sta ik al gereed om weg te gaan en dan geeft de ATC op dat het IFR is. Kun je niet weg. Ja, alles overnieuw doen dan.
Kent iemand de truc? Dan hoor ik dat graag.
Flightlevel 1000.
-
- Student Pilot
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:57
Re: MCDU flightplan maar dan IFR vliegen zonder ATC
Als je het vluchtplan in de FMC van de A320 (FSLabs of Aerosoft ?) hebt ingebracht is dat voldoende.
Je kan dan gewoon op autopilot die route IFR vliegen.
Het is niet nodig het vluchtplan nog eens in P3D in te geven. Van ATC hoor je dan niets
Ik doe het altijd zo (maar dan wel met een 737)
Je kan dan gewoon op autopilot die route IFR vliegen.
Het is niet nodig het vluchtplan nog eens in P3D in te geven. Van ATC hoor je dan niets
Ik doe het altijd zo (maar dan wel met een 737)
-
- Senior Controller
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 10 okt 2013, 23:17
Re: MCDU flightplan maar dan IFR vliegen zonder ATC
Dag Willy647,
Allereerst bedankt voor je reactie.
Wat je mij schrijft is mij bekend. Vluchtplan in de MCDU en dan de armpjes over elkaar.
Maar in dichte bewolking kan ik niet de grond zien en weet dan niet wanneer ik kan gaan dalen. Bijv. vlucht Klagenfurt/Linate.
Eerst bergen en dan vlakke grond. Maar waar en wanneer?
Daarom is het de bedoeling dat het vluchtplan wordt gevolgd mét aanduidingen van de ATC van P3D. Die ATC zegt mij dan de vlieghoogtes. Maar ja, ook andere koersen. Heb dit uitgeprobeerd. Maar dit samen zal niet gaan lukken.
Met slecht weer vliegen is dan alleen met ATC nodig.. Wat tegenwoordig wel al aardig goed gaat. Maar dan heb ik die MCDU niet meer nodig voor een vluchtplan. Jammer dan. Of het één of het ander dus.
Flightlevel1000
Allereerst bedankt voor je reactie.
Wat je mij schrijft is mij bekend. Vluchtplan in de MCDU en dan de armpjes over elkaar.
Maar in dichte bewolking kan ik niet de grond zien en weet dan niet wanneer ik kan gaan dalen. Bijv. vlucht Klagenfurt/Linate.
Eerst bergen en dan vlakke grond. Maar waar en wanneer?
Daarom is het de bedoeling dat het vluchtplan wordt gevolgd mét aanduidingen van de ATC van P3D. Die ATC zegt mij dan de vlieghoogtes. Maar ja, ook andere koersen. Heb dit uitgeprobeerd. Maar dit samen zal niet gaan lukken.
Met slecht weer vliegen is dan alleen met ATC nodig.. Wat tegenwoordig wel al aardig goed gaat. Maar dan heb ik die MCDU niet meer nodig voor een vluchtplan. Jammer dan. Of het één of het ander dus.
Flightlevel1000
-
- Student Pilot
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:57
Re: MCDU flightplan maar dan IFR vliegen zonder ATC
Euh ? Als je VNAV inschakelt (ik denk dat bij de airbus de knop moet indrukken) vliegt ie toch automatisch de correcte hoogte volgens het vluchtplan.
En zal dus ook op tijd de daling inzetten.
En zal dus ook op tijd de daling inzetten.
-
- Instructor
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
- Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel
Re: MCDU flightplan maar dan IFR vliegen zonder ATC
Omdat je met name de MCDU noemt, neem ik aan dat het hier om de FSLabs of Aerosoft A320 gaat. Je hebt de ingebouwde ATC helemaal niet nodig omdat een vliegplan ingevoerd in de MCDU ook het moment aangeeft waarop de daling moet worden aangevangen. Dit is de TOD oftewel de Top of Descent, Je ziet dit op je ND (Navigation Display) als een wit pijltje. Net voor je dit punt bereikt selecteer je een lagere hoogte en druk je de ALT knop in. Een 737 volgt het dalingsprofiel automatisch met VNAV ingeschakeld, bij de A320 moet je dit aktiveren door de ALT knop in te drukken.
-
- Senior Controller
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 10 okt 2013, 23:17
Re: MCDU flightplan maar dan IFR vliegen zonder ATC
PeterL en Willy,
Bedankt voor de reacties.
Iets begrijp ik nog niet van die TOD. Er wordt gezegd op dat moment een lagere hoogte in te stellen. Maar dan nog zie ik niet in welke hoogte en wat er onder me zit. Wie weet zit er nog een bergje waar ik tegenop kan vliegen. Dat is het punt bij mij.Of is die TOD altijd veilig naar de baan toe?
Misschien dat ik iets over het hoofd zie. Zal in ieder geval een kijken hoe ik die VNAV in kan schakelen.
Gisteren op MCDU vliegplan gevlogen maar kreeg geen toestemming om te landen vanwege IFR. En dan??? Raad maar.
Flightlevel1000.
Bedankt voor de reacties.
Iets begrijp ik nog niet van die TOD. Er wordt gezegd op dat moment een lagere hoogte in te stellen. Maar dan nog zie ik niet in welke hoogte en wat er onder me zit. Wie weet zit er nog een bergje waar ik tegenop kan vliegen. Dat is het punt bij mij.Of is die TOD altijd veilig naar de baan toe?
Misschien dat ik iets over het hoofd zie. Zal in ieder geval een kijken hoe ik die VNAV in kan schakelen.
Gisteren op MCDU vliegplan gevlogen maar kreeg geen toestemming om te landen vanwege IFR. En dan??? Raad maar.
Flightlevel1000.
-
- Student Pilot
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:57
Re: MCDU flightplan maar dan IFR vliegen zonder ATC
Ik weet niet waar je je vliegplan haalt, maar als het goed is houdt het rekening met eventuele bergen.
En natuurlijk moet je toch altijd de kaarten (ik gebruik Jeppensen charts) van het betreffende vliegveld erbij hebben. Daar vind je alle nodige info.
Ik stel enige tijd voor TOD de hoogte in op het niveau om het glijpad te onderscheppen (vind je ook op de kaarten)
Als je de hoogte niet verlaagt, zal het toestel niet zakken !
Ik vlieg wel altijd online met Ivao, dus als die ATC van zich laat horen, dien je dat te volgen natuurlijk.
Dan is het dikwijls even vloeken ($@ç§&%$....) maar de ATC gaat voor op je vliegplan en dan volg je gewoon zijn instructies
En natuurlijk moet je toch altijd de kaarten (ik gebruik Jeppensen charts) van het betreffende vliegveld erbij hebben. Daar vind je alle nodige info.
Ik stel enige tijd voor TOD de hoogte in op het niveau om het glijpad te onderscheppen (vind je ook op de kaarten)
Als je de hoogte niet verlaagt, zal het toestel niet zakken !
Ik vlieg wel altijd online met Ivao, dus als die ATC van zich laat horen, dien je dat te volgen natuurlijk.
Dan is het dikwijls even vloeken ($@ç§&%$....) maar de ATC gaat voor op je vliegplan en dan volg je gewoon zijn instructies
-
- Senior Controller
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 10 okt 2013, 23:17
Re: MCDU flightplan maar dan IFR vliegen zonder ATC
Helaas is dit niet het antwoord op mijn vraag.
Vanmidag van Groningen naar Maastricht gevlogen volgens vluchtplan van SimBrief, Met de actuele tijd en met ASky.
Prachtig slecht weer. Maar bij opvragen van de baan kreeg ik te horen IFR. Geen toestemming.
Dit is het probleem. NU moet ik zonder ATC zelf een landingsbaan in stellen. Misschien niet de goede. Maar dit gaat wel goed maar is geen werkelijkheid.
Resumerend komt het er op neer dat ik vlieg: Of met ATC of Vluchtplan. ATC laat het nog wel eens afweten met de frequenties. Van bijv. overschakelen naar zeg maar Madrid aproach blijft het ijzerenheinig op Madrid center staan. En dat nogal regelmatig. Dus dan is de lol er ook af.
We zullen dit maar afsluiten en ik bedank de beantwoorders hartelijk voor hun meedenken.
Flightlevel 1000.
Vanmidag van Groningen naar Maastricht gevlogen volgens vluchtplan van SimBrief, Met de actuele tijd en met ASky.
Prachtig slecht weer. Maar bij opvragen van de baan kreeg ik te horen IFR. Geen toestemming.
Dit is het probleem. NU moet ik zonder ATC zelf een landingsbaan in stellen. Misschien niet de goede. Maar dit gaat wel goed maar is geen werkelijkheid.
Resumerend komt het er op neer dat ik vlieg: Of met ATC of Vluchtplan. ATC laat het nog wel eens afweten met de frequenties. Van bijv. overschakelen naar zeg maar Madrid aproach blijft het ijzerenheinig op Madrid center staan. En dat nogal regelmatig. Dus dan is de lol er ook af.
We zullen dit maar afsluiten en ik bedank de beantwoorders hartelijk voor hun meedenken.
Flightlevel 1000.
-
- Student Pilot
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:57
Re: MCDU flightplan maar dan IFR vliegen zonder ATC
Nog eentje
Zo gaat het er in 'real life' aan toe: je volgt je vluchtplan en ATC bepaald waar/hoe je landt
Zo gaat het er in 'real life' aan toe: je volgt je vluchtplan en ATC bepaald waar/hoe je landt